مهرازی آشنایی با مفهوم مهرازی واژهٔ «معماری» در زبان عربی از ریشهٔ «عمر» به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و «معمار»، بسیار آباد کننده. در زبان فارسی برابرهایی گوناگونی برای آن آمده‌است. مانند: «والادگر»، «راز»، «رازیگر»، «زاویل»، «دزار»، «بانی کار» و «مهراز». مهراز، واژه‌ای است که از «مه» + «راز» درست‌شده و مه برابر مهتر و بزرگ بنایان است. بنابراین از دو بخش «مه»، به‌معنای بزرگ و «راز» به‌معنای سازنده درست شده‌است. این واژه برابر مهندس معمار به تعبیر امروزی است. در زبان لاتین نیز واژه "architect" از دو بخش archi به معنای سر، سرپرست و رئیس و tecton به معنای سازنده درست شده که کاملاً همتراز با واژه مهراز می‌باشد. مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture به معنای ساختن ویژه دارد, ساختنی که هدایت شده و همراه بارخه باشد. آرخه(arkhe)از فعل آرخین(arkhin) به معنای هدایت کردن و اداره کردن است. معماری یا مهرازی یعنی ارائه بهترین راه حل، چه استفاده از راه‌حل‌های گذشته، چه آفریدن راه‌حل جدید برای رسیدن به هر هدفی. tag:http://mehrazii.mihanblog.com 2020-07-07T02:45:07+01:00 mihanblog.com معماری سبز 2013-03-10T06:23:58+01:00 2013-03-10T06:23:58+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/51 هدیه ملکوتی خواه  مقدمهدر سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آن  مقدمه

در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری از معماری بومی تأکید زیادی داشتند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است .

]]>
نمای ساختمان 2012-10-03T05:40:17+01:00 2012-10-03T05:40:17+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/50 هدیه ملکوتی خواه نمای هر ساختمان در شكل‌دهی به مجموعه شهری كه در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یك ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می‌رود. ...   نمای هر ساختمان در شكل‌دهی به مجموعه شهری كه در آن حضور دارد، موثر است. اگر به نمای یك ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می‌رود. ...

 

]]>
صحبتی با همراهان همیشگی... 2012-07-19T12:56:40+01:00 2012-07-19T12:56:40+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/49 هدیه ملکوتی خواه دوستان سلام برای جبران غیبت طولانی که داشتم، امروز مطالب جدیدی را برای شما ارسال کردم. امیدوارم بخوانید و لذت ببرید. مطالب بسیار زیاد هستند اما دوستدارم نظرات سازنده خودتون را راجع به آنها بدانم. با تشکر از همراهی شما عزیزان مدیر وبلاگ ه.م دوستان سلام

برای جبران غیبت طولانی که داشتم، امروز مطالب جدیدی را برای شما ارسال کردم. امیدوارم بخوانید و لذت ببرید.

مطالب بسیار زیاد هستند اما دوستدارم نظرات سازنده خودتون را راجع به آنها بدانم.

با تشکر از همراهی شما عزیزان

مدیر وبلاگ ه.م

]]>
نحوه استفاده از رنگهای گرم برای اتاقهای مختلف منزل 2012-07-19T12:52:51+01:00 2012-07-19T12:52:51+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/48 هدیه ملکوتی خواه نحوه استفاده از رنگهای گرم برای اتاقهای مختلف منزل  

نحوه استفاده از رنگهای گرم برای اتاقهای مختلف منزل


استفاده از رنگ گرم برای منزل

 
]]>
تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران 2012-07-19T12:51:16+01:00 2012-07-19T12:51:16+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/47 هدیه ملکوتی خواه تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله واقع شده است و درسال ۱۳۵۶، فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز کرد.این موزه در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به پارک مجسمه با تندیس‌هایی ارزشمند از هنرمندان پر آوازه معاصر ایران و جهان قرار گرفته‌است‌. ساختمان موزه ،که یکی از نمونه‌های با ارزش و کم همتای معماری نوین ایران است‌، با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است‌.

تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران


3481_634347971695273750_l.jpg


موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله واقع شده است و درسال ۱۳۵۶، فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز کرد.این موزه در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به پارک مجسمه با تندیس‌هایی ارزشمند از هنرمندان پر آوازه معاصر ایران و جهان قرار گرفته‌است‌.

ساختمان موزه ،که یکی از نمونه‌های با ارزش و کم همتای معماری نوین ایران است‌، با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است‌.


]]>
تصاویری از هنرهای معماری ایرانی 2012-07-19T12:50:05+01:00 2012-07-19T12:50:05+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/46 هدیه ملکوتی خواه   تصاویری از هنرهای معماری ایرانی


تصاویری از هنرهای معماری ایرانی

هنر معماری ایرانی
]]>
صنایع و آثار معماری از سلجوقیان تا صفویان 2012-07-19T12:49:17+01:00 2012-07-19T12:49:17+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/45 هدیه ملکوتی خواه صنایع و آثار معماری از سلجوقیان تا صفویان بر اثر تشویق سلاطین و امرای سلجوقی هنرو صنعت توسعه یافت . مغولان گرچه درابتدای كار خرابی بسیار به بار آوردند ؛ اما چون در ایران مستقر شدند تحت تأثیر تمدن ایرانی به حمایت از هنرمندان پرداختند . . . صنایع و آثار معماری از سلجوقیان تا صفویان



صنایع و آثار معماری از سلجوقیان تا صفویان

بر اثر تشویق سلاطین و امرای سلجوقی هنرو صنعت توسعه یافت . مغولان گرچه درابتدای كار خرابی بسیار به بار آوردند ؛ اما چون در ایران مستقر شدند تحت تأثیر تمدن ایرانی به حمایت از هنرمندان پرداختند . . .



]]>
غربت اندیشه در معماری ایران 2012-07-19T12:48:31+01:00 2012-07-19T12:48:31+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/44 هدیه ملکوتی خواه غربت اندیشه در معماری ایران بیایید کمی به قضاوت در مورد معماری کشورمان بپردازیم، ارزش گذاری درستی انجام بدهیم، معماری ایران در مقایسه با معماری دنیا، ببینیم که در چه سطحی قرار دارد و اینکه نقش معماران در سطح جامعه و دنیای حرفه ای چگونه تعریف شده است. اگر کمی به عقب برگردیم و دهه های ۴۰ و ۵۰ را بررسی کنیم، خواهیم دید که چگونه معماران بزرگی در فاصله کمتر از سه، چهار دهه توانسته بودند آثاری را خلق کنند که بدون اغراق تا سالیان درازی به عنوان نمادهایی از ورود مدرنیته و مواجهه آن با معماری ای

غربت اندیشه در معماری ایران




http://www.aftabir.com/articles/art_culture/architecture/images/658ad7c76581e36bddf6adb7f9e7cf31.jpg




بیایید کمی به قضاوت در مورد معماری کشورمان بپردازیم، ارزش گذاری درستی انجام بدهیم، معماری ایران در مقایسه با معماری دنیا، ببینیم که در چه سطحی قرار دارد و اینکه نقش معماران در سطح جامعه و دنیای حرفه ای چگونه تعریف شده است. اگر کمی به عقب برگردیم و دهه های ۴۰ و ۵۰ را بررسی کنیم، خواهیم دید که چگونه معماران بزرگی در فاصله کمتر از سه، چهار دهه توانسته بودند آثاری را خلق کنند که بدون اغراق تا سالیان درازی به عنوان نمادهایی از ورود مدرنیته و مواجهه آن با معماری ایران خواهند درخشید.

]]>
رقص مواد با استفاده از پیکرشان، طراحان نامن 2012-07-19T12:46:25+01:00 2012-07-19T12:46:25+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/43 هدیه ملکوتی خواه رقص مواد با استفاده از پیکرشان، طراحان نامن

رقص مواد با استفاده از پیکرشان، طراحان نامن


1083634381501426497500201122116494.jpg

]]>
باغ های ایرانی در گذر زمان 2012-07-19T12:45:32+01:00 2012-07-19T12:45:32+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/42 هدیه ملکوتی خواه باغ های ایرانی در گذر زمان ایران هر سال ۲ سهمیه ثبت میراث فرهنگی در یونسکو دارد که بر همین اساس در تیر سال ۱۳۹۰ یک میراث طبیعی و یک اثر غیرمنقول را در یونسکو به ثبت جهانی خواهد رساند. باغ های ایرانی همان اثر غیرمنقول است که قرار است درجریان نشست سال آینده این سازمان به ثبت جهانی برسد.

باغ های ایرانی در گذر زمان




http://www.aftabir.com/articles/art_culture/architecture/images/6d9fa36699cdc31df17e10dbd643d49d.jpg





ایران هر سال ۲ سهمیه ثبت میراث فرهنگی در یونسکو دارد که بر همین اساس در تیر سال ۱۳۹۰ یک میراث طبیعی و یک اثر غیرمنقول را در یونسکو به ثبت جهانی خواهد رساند. باغ های ایرانی همان اثر غیرمنقول است که قرار است درجریان نشست سال آینده این سازمان به ثبت جهانی برسد.

]]>
هویت فراموش شده در معماری ایران 2012-07-19T12:43:55+01:00 2012-07-19T12:43:55+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/41 هدیه ملکوتی خواه   هویت فراموش شده در معماری ایران گرچه صنعت ساختمان سازی در کشور در سالهای اخیر از رشد چشمگیری در ابعاد مختلف کمی و کیفی برخوردار و جلوه های بدیع و در عین حال منحصربفردی (مانند برج میلاد) را از صنعت ساختمان سازی داخلی به تصویرکشیده اما شاید وضعیت فعلی معماری ایرانی را بتوان مصداق ضرب المثل معروف «کلاغ آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم از یاد برد» دانست، چرا که در بسیاری از موارد، طراحی و ساختمان سازی کنونی کشور را نه می توان تابعی از الگوهای غربی و شرقی با

 



هویت فراموش شده در معماری ایران




http://www.aftabir.com/articles/art_culture/architecture/images/e8075d9fdbd3da686b982b912f6b004f.jpg




گرچه صنعت ساختمان سازی در کشور در سالهای اخیر از رشد چشمگیری در ابعاد مختلف کمی و کیفی برخوردار و جلوه های بدیع و در عین حال منحصربفردی (مانند برج میلاد) را از صنعت ساختمان سازی داخلی به تصویرکشیده اما شاید وضعیت فعلی معماری ایرانی را بتوان مصداق ضرب المثل معروف «کلاغ آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم از یاد برد» دانست، چرا که در بسیاری از موارد، طراحی و ساختمان سازی کنونی کشور را نه می توان تابعی از الگوهای غربی و شرقی با ویژگی های یک ساختمان مدرن و پیشرفته به شمار آورد و نه اثری از فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی را در آن جستجو نمود.

]]>
بررسی زیبایی شناسی معماری مدرن 2012-07-19T12:42:31+01:00 2012-07-19T12:42:31+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/40 هدیه ملکوتی خواه بررسی زیبایی شناسی معماری مدرن از تحلیل این آثار معماری می توان چنین نتیجه گیری کرد که اصول زیباشناسی معماری مدرن(بر طبق نظریه گشتالت)، اصولی ثابت و نامتغیر نیستند، بلکه این اصول برای هر منطقه، هر فرهنگ و سنت، هر معمار، و هر بنایی متفاوت است. با نگاهی به نتایج تحلیل آثار منتخب معماری مدرن، بر اساس اصول نظریه گشتالت، می توان کثرت افکار و تنوع در ایده ها را مشاهده نمود. علی رغم این که این آثار همگی از یک سبک معماری، یعنی معماری مدرن، هستند و آثار معماران هم دوره و حتی یک معمار واح

بررسی زیبایی شناسی معماری مدرن



http://www.aftabir.com/articles/art_culture/architecture/images/b49a314b293b2c81349e848ac5a2f26f.jpg


از تحلیل این آثار معماری می توان چنین نتیجه گیری کرد که اصول زیباشناسی معماری مدرن(بر طبق نظریه گشتالت)، اصولی ثابت و نامتغیر نیستند، بلکه این اصول برای هر منطقه، هر فرهنگ و سنت، هر معمار، و هر بنایی متفاوت است.

با نگاهی به نتایج تحلیل آثار منتخب معماری مدرن، بر اساس اصول نظریه گشتالت، می توان کثرت افکار و تنوع در ایده ها را مشاهده نمود. علی رغم این که این آثار همگی از یک سبک معماری، یعنی معماری مدرن، هستند و آثار معماران هم دوره و حتی یک معمار واحد می باشند، باز شاهد تفاوتهای اساسی و ساختاری در اصول طراحی آنها، چه از نظر ظاهری(ترکیب حجمی) و چه از نظر معنایی (طرحواره ها) هستیم. تفاوتهای موجود، بیشتر معنایی هستند و از گشتالت بیان ناشی می شوند.

]]>
معماری هندسه گرا 2012-07-19T12:41:10+01:00 2012-07-19T12:41:10+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/39 هدیه ملکوتی خواه معماری هندسه گرا   هندسه بدلیل نفی هرگونه هرج و مرج فضائی به رشد رسیده را بوجود می آورد و در رشد شخصیت مخاطب خود نقشی ویژه دارد. نشانه های فرهنگی , همچون نشانه های طبیعی , عام و بی زمان است , و لذا هندسه را می توان با قوامینی همتراز قوامین علمی تبیین کرد.نقشهای هندسی اسلامی , آینه یک تمایل فرهنگی است.این تمایل همان گریز از طبیعت و میل به انتزاع هندسی است.در هم آمیختن نقش و زمینه , بازتاب جهان بینی خاص اسلامی است که قدرت را مختص خداوند متعالی می شمارد که همه مراتب نزد وی یکسا

معماری هندسه گرا


 
http://www.aftabir.com/articles/art_culture/architecture/images/a33860792835bfae375850771f3bced0.jpg


هندسه بدلیل نفی هرگونه هرج و مرج فضائی به رشد رسیده را بوجود می آورد و در رشد شخصیت مخاطب خود نقشی ویژه دارد.

نشانه های فرهنگی , همچون نشانه های طبیعی , عام و بی زمان است , و لذا هندسه را می توان با قوامینی همتراز قوامین علمی تبیین کرد.نقشهای هندسی اسلامی , آینه یک تمایل فرهنگی است.این تمایل همان گریز از طبیعت و میل به انتزاع هندسی است.در هم آمیختن نقش و زمینه , بازتاب جهان بینی خاص اسلامی است که قدرت را مختص خداوند متعالی می شمارد که همه مراتب نزد وی یکسان است پس...

]]>
تأثیر رنگ در محیط آشپزخانه 2012-07-19T12:38:30+01:00 2012-07-19T12:38:30+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/38 هدیه ملکوتی خواه تأثیر رنگ در محیط آشپزخانه تأثیر رنگ در محیط آشپزخانه تأثیر رنگ در محیط آشپزخانه     تأثیر رنگ در محیط آشپزخانه   . . . .         تأثیر رنگ در محیط آشپزخانه


تأثیر رنگ در محیط آشپزخانه


تأثیر رنگ در محیط آشپزخانه
 
 
تأثیر رنگ در محیط آشپزخانه
 
.
.
.
.
 
 
 
 
]]>
تحلیل گنبدهای آجری 2012-07-19T12:35:40+01:00 2012-07-19T12:35:40+01:00 tag:http://mehrazii.mihanblog.com/post/37 هدیه ملکوتی خواه تحلیل گنبدهای آجریقوس را می‌توان سازه ای تعریف نمود که توانائی آن برای حمل بارهای قائم وارده، بستگی به موئلفه افقی واکنش تکیه گاه های آن دارد که هر دو به طرف وسط دهانه قوس عمل می‌نمایند و همواره دست یابی به به نیروهای فشاری بدون پارامتر خروج از مرکزیت، مدنظر مهندسان و سازندگان از قدیم الایام بوده است و کارهای انجام شده دوره های قدیم که شامل ساختمان هایی با قوس ها و گنبدها می‌باشد ُنمونه هایی از این تلاش است که از نتایج آن پوشش مقبره ها و مساجد و فضاهای بزرگی در دنیا و نیز در ایران است. تحلیل گنبدهای آجری

قوس را می‌توان سازه ای تعریف نمود که توانائی آن برای حمل بارهای قائم وارده، بستگی به موئلفه افقی واکنش تکیه گاه های آن دارد که هر دو به طرف وسط دهانه قوس عمل می‌نمایند و همواره دست یابی به به نیروهای فشاری بدون پارامتر خروج از مرکزیت، مدنظر مهندسان و سازندگان از قدیم الایام بوده است و کارهای انجام شده دوره های قدیم که شامل ساختمان هایی با قوس ها و گنبدها می‌باشد ُنمونه هایی از این تلاش است که از نتایج آن پوشش مقبره ها و مساجد و فضاهای بزرگی در دنیا و نیز در ایران است.

4433_634426931650468750_l.jpg




]]>